Saturday, February 4, 2012

Lelaki Quran yang merindukanmu

Suatu hari, ketika duduk bersama sahabat, tiba-tiba Rasulullah SAW berkata sambil memgang jenggotnya, “Alangkah rindunya aku untuk berjumpa dengan saudara-saudaraku

Para sahabat bertanya, “Bukankah kami ini saudara-saudaramu?

Kalian sahabat-sahabatku, dan aku mencintai kalian. Tetapi aku merindukan saudara-saudaraku.

Siapa mereka, ya Rasulullah?”

Saudara-saudaraku adalah orang-orang yang tidak hidup sezaman denganku, mereka yang tidak pernah berjumpa denganku, tapi mereka mencintaiku, membenarkanku, dan beriman kepadaku. Aku rindu kepada mereka, aku mencintai mereka.Sambil berkata demikian, air mata Rasulullah SAW menetes membasahi jenggotnya, dan para sahabat menundukkan wajahnya seraya ikut menangis.

Begitulah cintanya pada ummatnya, hingga saat maut pun ia berkata “Ummati, ummati, ummati” resah memikirkan nasib umatnya kelak.

**


Allah, semoga kami termasuk orang2 yang Rasulullah maksud..

duhai, lelaki Quran yang tak pernah selesai diceritakan zaman..

 

 

Allahumma shalli 'alaa Muhammad..

0 comments:

Post a Comment